måndag 29 april 2013

TSHTF - ett annat sätt att skriva en roman

Jag har som sagt lagt Lekmyra åt sidan så länge. Verkar kanske galet att inte fortsätta på den när jag skrivit stommen till nästan halva första boken, men jag orkar inte med den just nu. Lekmyra handlar om kärlek och lycka och mitt liv just nu handlar om sorg och saknad.

Jag är glad att jag hann få klar novellen Sommargästen och bara hade lite korrektur kvar. Den är nu fixad och novellen är inskickad till tävlingen på Collings förlag. Jante sitter inne i mig och gallskriker: "Hur kan du vara så jävla dum så du skickar in en novell till en tävling?!?" Jag lyckades ignorera honom den här gången och skickade in novellen i alla fall. Tji fick han!

I dag har jag skrivit. På min andra roman. Jag vet - jag är en splittrad person. Detta är en roman som går under arbetsnamnet TSHTF. Ingen bra titel på en bok känner jag, men det får ge sig med tiden vad den ska få för namn. Den här började jag faktiskt skriva på före Lekmyra. Jag är jätteduktig på att börja på romaner, har nog svart bälte i det till och med. När det gäller att ta sig förbi första kapitlet är det värre.

Själva processen att skriva är helt annorlunda med TSHTF gentemot Lekmyra. Där har jag ett detaljerat persongalleri och detaljerad synopsis till första boken plus grovt skissad synopsis till både andra och tredje boken. Här har jag bara en massa löst fladdrande tankar i huvudet och en grundstory som jag inte vet vart den ska ta vägen. Insåg i dag till exempel att den skrivövning jag gjorde i går faktiskt kan vävas in i denna bok. Det kommer att tillföra någonting helt nytt i boken, men jag tror det kan bli bra.

I dag har jag skrivit ett kapitel till TSHTF som jag klurat på länge i huvudet. Egentligen ska jag väl säga att jag skrivit ett utkast till ett kapitel, för den här boken blir väldigt rörig och spontan och kommer antagligen att behöva väldigt mycket redigeringsarbete innan det blir en sammanhängande historia. Allra helst som jag just uppfann två karaktärer till i går. Ja, ja ... det är också ett sätt att skriva. Kanske jag någonstans i allt detta hittar mitt sätt att skriva?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar