torsdag 7 februari 2013

En dag i bubblan

I dag blev det skriva av vill jag lova. Fick ihop en hel drös med ord. Det blev två kapitel + prolog skriven. Dessutom avslutade jag novellen Sommargästen. Eller avsluta är väl fel ord, jag är klar med den för den här gången. Nu har jag lämnat den till maken för korrektur. Det blir nog en hel del att ta ställning till när han är klar med sin genomläsning.

Jag kan verkligen rekommendera den som vill skriva att ha en make som är språkvetare och dessutom jobbar med korrekturläsning/redigering. Mycket praktiskt.

Sedan har jag i dag även surfat runt och kollat in bokförlag. Jag vet. I tidigaste laget, men jag är den otåliga typen. Jag hade skrivit klart ett kapitel och insåg att de nästkommande tre kapitlen hänger ihop och bör skrivas i ett svep, så det fick jag spara till i morgon. Det var då jag hamnade i förlagssurfandet. Sjukt många förlag finns det kan man konstatera. Hade ingen annan tanke med detta surfande än att se vad de skrev om manus. Hur de ska se ut osv.

En annan sak som jag märkt är hur enormt mycket det skrivs om skrivande på nätet. Hela landet verkar vara fullt av människor som vill skriva en bok, som skriver en bok eller som skrivit en bok och inget hellre vill än att bli publicerad. Det får mig att känna mig som en liten mört i ett hav med vithajar. (Jantelagen igen: jag ska inte tro att jag är något.)

Ja, ja, i morgon är en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar