måndag 28 januari 2013

Dagen D - D som i Det börjar nu

I min planering för mitt skrivande så är i dag - måndagen den 28 januari 2013 - dagen då jag skulle sätta mig ner och börja skriva på min första roman. Allt förarbete skulle vara klart och NU skulle det skrivas. Kan ju ge vilken människa som helst prestationsångest.

Gick snällt upp i morse, åt ett stekt ägg och lite bräckt skinka till frukost, drack en mugg kaffe, vinkade av maken när han for till jobbet och - hör och häpna: satte mig och skrev. Och som jag skrev! Det gick som en dans. Jag försvann in i min text och orden bara föddes på skärmen. Det var helt sjukt. Slutade inte förrän jag kände att jag nog var lite hungrig och insåg att klockan var över ett. Tiden hade bara runnit i väg.

Enligt min planering så ska jag denna vecka bli klar med vad jag kallar Scen 1 i min synopsis. Min tanke var att jag skulle sitta och jobba med den scenen noggrant. Ni vet, fila på formuleringar, väga ord mot ord, tänka till och skapa en i det närmaste färdig text. Jag får nog tänka om märkte jag. Mitt sätt att skriva är nog inte så, för när jag var klar med Scen 1 var jag tvungen att hoppa vidare till Scen 3 eftersom handlingen fortsatte där. Sedan fick jag ju lov att ta Scen 2 för att jag kunde ju inte lämna den där. Den ska ju faktiskt fungera som en brygga mellan de andra scenerna.

Oj! Nu sitter jag här med tre scener skrivna. De är inte perfekta. De är inte klara. Ord måste vägas. Formuleringar måste vässas. Saker måste kanske beskrivas utförligare. Men texten är där. 18 764 tecken. Helt sinnesjukt mycket text. Läste i går att Katerina Janouch har som mål att skriva 10 000 om dagen. Jag tänkte att hon är inte klok. Där ser man. Det var ju inte så svårt.

Lärdomen i dag: jag är nog en sådan sorts författare som skriver hela boken först och sedan filar på formuleringar. Jag känner att jag kan inte sitta och fundera över om jag ska skriva "vacker" eller "fin" (eller vilka ord man nu kan sitta och välja mellan), när mina karaktärer skriker och vill vidare fram i historien. Jag får nog helt enkelt skriva klart historien först och finjustera senare.

I morgon är jag upptagen av livet och kommer inte att kunna skriva. Känns lite jobbigt faktiskt. Jag vill ju skriva. Det är en märklig känsla - att jag är så fokuserad. Hoppas det håller i sig.

2 kommentarer:

  1. Åh jag är precis likadan. Har ett råmaterial, känner mig egentligen färdig med själva storyn, men det är i detaljerna det sittee. I ordvalen och uttrycken. Mitt största problem är att jag kommer på exakt hur jag vill uttrycka mig, men på engelska. Inte helt lätt att få det likvärdigt på svenska. Bör nog läsa fler bra svenska romaner.

    SvaraRadera
  2. Irriterande det där när man vet det perfekta ordet eller formuleringen på engelska och sedan antingen inte vet vad det heter på svenska öht eller - ännu värre - det låter helt fel på svenska.

    SvaraRadera