tisdag 15 januari 2013

Premiärinlägget

Jag har alltid velat skriva. Redan när jag var liten gjorde jag egna tidningar och gick runt och sålde till grannarna. Pappa hade skaffat någon sorts tryckeri åt mig, med någon konstig geleaktig massa som man kunde trycka på papper med. Jag fantiserade ihop historier om påhittade människor och ritade bilder till. Tyvärr finns ingen tidning kvar, utan allt finns bara i mina minnen.
 
I skolan skrev jag mycket och gärna. Allt från fantasier till faktatexter. Var det grupparbeten var det jag som grep pennan och såg till att det blev någonting skrivet. En period i mellanstadiet skrev jag följetonger som jag läste högt för klassen, mest om pinsamma situationer som klasskompisarna hamnade i. Det var allt från snöstormar till ökenvandringar.
 
I tonåren och upp i 20-årsåldern skrev jag dikter. Jag var djup och intellektuell, precis så där som man bara kan vara i 20-årsåldern. Blev refuserad av Bonniers, så nu när jag äntligen ska ta tag i mitt författande igen så har jag redan blivit refuserad för första gången. Den skräcken är avklarad.
 
Min skrivlust - och även läslust - dog litegrann när jag läste litteraturvetenskap på universitetet. Kanske det var någon sorts överdos? Det tog faktiskt flera år innan jag kunde läsa en bok bara för nöjes skull igen. Numera läser jag mycket och gärna, men ett tag var läsandet bara en plåga.
 
Nu är jag 45 år. Känns som om det snart är försent att börja skriva. Kanske är det redan det? Men i min själ känns det som om det äntligen är dags att göra ett seriöst försök att skriva en roman. Jag har en idé som har växt fram i mitt huvud under ett år och nu har jag börjat jobba på den. Spännande, roligt ... och skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar