tisdag 22 januari 2013

Hinder - vad är det som gör att jag inte skrivit?

Det har alltid fötts berättelser i mitt huvud, jag har flera romaner som befinner sig på fantasistadiet. Många av dem har funnits där i flera år. Har funderat en del de senaste dagarna på varför det blivit så. Det finns säkert många olika saker men det är främst dessa 6 orsaker jag kommit fram till.

1. Jantelagen
Men visst är det så? Jantelagen hänger tung över oss. Varför skulle jag kunna skriva en bok? Vem tror jag att jag är?

2. Myten om inspirationen
Om man bara är inspirerad nog så är det bara att sätta sig och spruta ut en roman på 300 sidor på en vecka. Visst?!

3. Den Stora Romanen-komplexet
Ska man skriva ska man skriva bäst. Kan du inte få Nobelpriset med din debutroman är det lika bra att strunta i att skriva överhuvudtaget.

4. Bristande koncentration
Det här är faktiskt en sak som i mitt fall kunde lösas med medicinering. Evig tacksamhet riktas till Leandro Panizzon som enligt Wikipedia är den som skapade Ritalin.

5. Livet i allmänhet
Det kommer saker i vägen. Man pluggar, man jobbar, man blir mamma. Alltid något annat som får första prioritet.

6. Bristande kunskap om hantverket
Jag har helt enkelt aldrig lärt mig om synopsis, persongalleri, berättarteknik och allt annat man kan läsa om i alla dessa handböcker som finns om att skriva. Varför jag inte läst dem? Jag har ju suttit och väntat på inspirationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar