torsdag 24 januari 2013

Novell, romantik och gamla synder

Blev det inget gjort i går så har jag varit desto duktigare i dag. Har lagt Lekmyra åt sidan ett tag. Nu när synopsisen är klar till första boken så får den ligga och mogna till sig till nästa vecka. Vill komma tillbaka till det första kapitlet med friska ögon och vädrad hjärna.

I dag har jag roat mig med att gräva fram en gammal novell som jag skrev i början på 90-talet. Den heter Sommargästen och är en enkel liten kärlekshistoria. Det var kul att läsa den igen och se att den faktiskt inte var helt värdelös. Då denna var skriven på tiden innan vi hade dator så fick jag börja med att knappa in hela novellen som den var i datorn. Tanken är att jag ska utgå från denna novell och träna på lite olika saker jag läst om i böcker och tidningar om skrivande.

När jag knappat färdigt hade jag ett dokument med lite drygt 8 000 tecken. Sparade det som ett original och sparade sedan om det i ett dokument som fick det otroligt originella namnet Sommargästen 2.0. Så började jag från början. Gick snabbt igenom hela novellen och la till, drog ifrån och broderade ut. När jag var klar med denna första enkla genomgång så har novellen växt till 13 000 tecken. Mitt mål är att försöka fördjupa karaktärerna, öka miljöbeskrivningen och allmänt förbättra den och nå ett eget uppsatt mål på ca 30 000 tecken.

Dessutom blir det en liten övning för mig att skriva om sex. Känns så otroligt svårt att skriva om utan att använda klyschor och att få det att låta naturligt. Men ska jag lyckas få ner de historier som bor i mitt hjärna i bokform så måste jag bemästra konsten.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att skriva sexscener på svenska är en utmaning. Men för att lära sig får man öva helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Det funkade bättre i går än jag trodde att det skulle faktiskt. Men, novellen är inte klar än, så vi får väl se hur bra det blir till slut :)

    SvaraRadera