söndag 27 januari 2013

Hur Virgin River blev Lekmyra - min inspirationskälla

För några år sedan hade jag en prenumeration på Audible och lyssnade på en hel del olika böcker. En av de första böcker som fångade mitt intresse heter Shelter Mountain och handlar om en kvinna på flykt från sin ex-make. Under sin flykt hamnar hon så småningom på en liten bar i en liten stad och möter en man som blir hennes räddning. Såg direkt att detta var bok två i en serie, så jag laddade ner båda böckerna och blev sedan fast i Virgin River.

Böckerna är skriva av Robyn Carr och i den första boken möter vi änkan Mel som är trött på sitt liv och vill komma bort. Hon söker jobbet som barnmorska i den lilla staden Virgin River, men när hon kommer dit blir inget som hon tänkt sig. Huset där hon ska bo är ett ruckel, doktorn hon ska jobba med är klart excentriskt och livet på landet är helt annorlunda än hon är van vid. Men ... det har ni väl förstått redan ... hon möter kärleken och blir kvar.

Sedan kommer bok efter bok i serien och någonstans här föddes min romanidé. Varje bok har sina huvudkaraktärer och Mel och hennes familj går som en röd tråd genom serien, men det är egentligen staden Virgin River som är huvudpersonen. Det är till staden det kommer olika personer som lyfts fram som huvudpersoner i enskilda böcker. Varför inte skriva en liknande serie om en ort i Sverige? Här började jag skissa på Lekmyra.

Samtidigt hade jag en idé på en roman om tre vänner som tröttnat på partylivet och ville hitta lugn, ro och stabilitet i samvaron. Dessa tre vänner är nu de tänkta huvudkaraktärerna i de första tre böckerna om Lekmyra. Två idéer blev en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar